Utmaning
Vaggeryds kommun startade upp med e-tjänster tidig. Kommunen var en av de absolut första att erbjuda sina medborgare e-tjänster med inloggning via e-legitimation.
Tomas Johansson IT Chef berättar.
-” Vi kände verkligen att det här med e-blanketter var framtiden och vi ville erbjuda våra medborgare detta. Men företaget vi initialt valde att anlita orkade inte riktigt med den snabba utvecklingen inom området så vi gick vidare till SKL:s blanketthotell. Till en början kändes det bra att få nyttja de färdiga blanketterna men vi kände snart att vi ville mera och framförallt behövde vi ett verktyg som gav oss möjligheten att själva utforma blanketterna efter vår verksamhet.”
Lösning
Vaggeryd började se sig om efter en ny leverantör av e-tjänster. Denna gång ville man hitta en komplett lösning med e-tjänstebyggare, stöd för e-legg, BankID och på sikt även betalningar via DIBS.
Efter en demo på plats I Vaggeryd föll valet på Confirma Artvise.
”Det som lockande mest med Confirma Artvise var att enkelt kunna skapa egna blanketter. Att det dessutom fanns stöd för e-legg/BankID och DIBS blev avgörande. Confirma Artvise har det kompletta kittet med allt.”
Han fortsätter: ”som smålänning får jag lov att säga att även priset är bra”.
Resultat
Efter knappt två år med Artvise forms kan Vaggeryd erbjuda sina medborgare ett 60 tal e-blanketter med e-legitimation.
Man har även börjat utreda användningsområden för blanketter med betallösningen DIBS. Ännu är ingen sådan tjänst publicerad men Tomas mål är att det snart ska finnas tillgängligt för medborgarna.
Tomas berättar
-”Vårt primära mål med Artvise forms är ökad medborgarservice men vi ser även att tjänsten kan användas internt inom kommunens verksamhet.
Blanketter som signeras via e-legg styrs helt enligt PUL och det finns ingen risk att sekretesskyddad information ses av obehörig personal. Vi har valt att jobba via en plugg in och blanketten lagras som en säker fil.”
Tomas tillägger att han uppskattar att bolla idéer kring funktionalitet med Confirma Artvise och hoppas på fortsatt bra vidareutveckling av systemet.
-”Supporten är jättebra! Kontaktpersonen Daniel är toppen och besvarar snabbt både mail och telefonsamtal. Verktyget i sig är väldigt flexibelt och man gör allt som man vill från scratch.”